#Hoe: Succesfactoren module 3: ZorgSaam Zorggroep

VIPP

Welke factoren dragen bij aan het succesvol afronden van module 3 van VIPP 5? In de reeks #Hoe blikken instellingen die inmiddels klaar zijn met module 3 terug, en delen zij hun tips en adviezen.

hoe zorgsaam

Robin Martens, beleidsadviseur innovatie bij ZorgSaam: “Onze applicatiebeheerders hebben veel tijd gestoken in het testen van de functionaliteiten die nodig waren voor module 3. Daar is 80% van de tijd van dit project in gaan zitten. We hebben daarbij altijd vastgehouden aan de deadline die we van tevoren voor onszelf hadden bepaald, zelfs toen het mogelijk werd om uitstel aan te vragen. We waren immers goed op stoom en schatten in dat de oorspronkelijke deadline voor ons haalbaar moest zijn. We hebben veel contact met Chipsoft gehad over de benodigde functionaliteiten en het tijdspad. Uiteindelijk werd de update die wij nodig hadden vlak voor onze audit opgeleverd.”

Uitwisseling neemt een vlucht

“Alles wat onze applicatiebeheerders hebben getest, hebben we in een handleiding en in beleid gegoten. Daar is een document uit gekomen waar we voorlopig tevreden over zijn, maar er zijn nog zeker verbeterpunten, onder andere op het gebied van reconciliëring. Daarvoor moet er zowel bij Chipsoft als bij ons nog wat werk verzet worden, dus er is al een opvolgingstraject na module 3 opgestart. In de tussentijd zie ik aan de maandelijkse statistieken dat het inzien en beschikbaar stellen van patiëntinformatie een vlucht neemt. Dat wordt steeds meer gedaan, en ook tussen steeds meer instellingen.”

Betrokkenheid van ambassadeurs

“Een belangrijke succesfactor voor het daadwerkelijk gebruiken van de nieuwe mogelijkheden door de medisch specialisten kwam door de betrokkenheid van de ambassadeurs: onze CMIO en een van de kinderartsen waren nauw betrokken bij het opstellen van de handleiding, en hebben ervoor gezorgd dat de afstemming met de medisch specialisten goed verliep. Ze hebben daarvoor heel wat werk verzet, bijvoorbeeld door presentaties te geven in de medische staf. Het helpt dan dat er een medisch specialist staat die de situatie op de werkvloer begrijpt en dezelfde taal spreekt. Zo krijg je de achterban mee.”

Lees meer over