
Steeds meer mogelijk met de PEM bij patiëntonderzoek
Patiëntervaringen zijn een belangrijke bron van informatie voor ziekenhuizen en revalidatiecentra. De NVZ ondersteunt haar leden hierbij door het aanbieden van de Patiëntervaringsmonitor (PEM). Deze monitor is de afgelopen jaren steeds verder doorontwikkeld, zo bleek tijdens de inspiratiesessie over de PEM op 16 september. Verbeterde en nieuwe vragenlijsten, bredere toepassing van de aanvullende vragen en zoekfuncties op basis van AI, bieden ziekenhuizen en revalidatiecentra meer (analyse)mogelijkheden om zo de zorg voor de patiënt nog beter te maken.

Vernieuwde vragenlijsten
De PEM bevat gevalideerde vragenlijsten, waarmee ziekenhuizen en revalidatiecentra patiënttevredenheidsonderzoek kunnen doen. De PEM is ontwikkeld door de universitair medische centra (umc's) en de NFU, en bestaat uit relatief korte vragenlijsten die zijn gebaseerd op vragenlijsten van het Engelse Picker Instituut. Grote meerwaarde: de vragen zijn geschreven op B1-taalniveau, en dus goed te begrijpen voor patiënten. De vragenlijst is niet te lang, wat bijdraagt aan een goede respons. En deelnemende instellingen kunnen hun resultaten benchmarken in een landelijk dashboard.
De vragenlijsten worden continu doorontwikkeld. Zo hebben de ziekenhuizen VieCuri, Gelre ziekenhuizen en Catharina ziekenhuis een nieuwe vragenlijst ontwikkeld voor patiënten (of familie of naasten) die een opname hebben gehad op de IC. Intensivisten en andere zorgprofessionals op de IC reageren positief op de feedback die zij op deze manier krijgen, zo vertelde de kwaliteitsadviseur van VieCuri tijdens de inspiratiesessie.
Ook de bestaande vragenlijsten worden continu verbeterd. Zo werkt de PEM-werkgroep van de academische ziekenhuizen, met bijdrage van de NVZ, aan een nieuwe versie van de vragenlijst voor patiënten die zijn opgenomen op de kliniek. Wanneer de nieuwe en vernieuwde vragenlijsten klaar zijn, worden ze beschikbaar voor alle ziekenhuizen die gebruik maken van de PEM.
Eigen vragen toevoegen
Het is mogelijk om naast de vaste PEM-vragenlijst ook eigen vragen toe te voegen. Tijdens de inspiratiesessie deelde het Amsterdam UMC namens de academische ziekenhuizen hoe zij hier gezamenlijk gebruik van maken. Extra vragen kunnen worden ingezet op thema’s waar je als ziekenhuis extra informatie over op wil halen. Bijvoorbeeld hoe patiënten de hygiëne of het eten in het ziekenhuis hebben ervaren, de ervaring van patiënten met Samen Beslissen, of de ervaring bij netwerkzorg, waarbij een patiënt voor dezelfde aandoening is behandeld in meerdere ziekenhuizen. Ook bij verandertrajecten in het ziekenhuis is het soms handig om extra vragen in te zetten, zodat je met een 0-meting en vervolgmeting goed in kaart kunt brengen hoe de verandering wordt ervaren door de patiënt. Uitgangspunt bij extra vragen: zorg voor consistentie in de vragenlijst, maak vragen op B1-taalniveau, en stel alleen vragen aan patiënten waar je als zorginstelling ook echt vervolgacties op in kunt zetten.
Gebruik van de PEM
Naast de 7 umc’s in Nederland, maken inmiddels ook ruim 30 ziekenhuizen en alle revalidatie-instellingen gebruik van de PEM. Ze kunnen hun resultaten vergelijken in het landelijke dashboard voor ziekenhuizen of het dashboard voor revalidatie (aangeboden door Revalidatie Nederland). De kwaliteitsadviseurs van de Sint Maartenskliniek maken gebruik van beide dashboards. Zij lieten zien hoe zij de PEM-resultaten gebruiken om afdelingen of vakgroepen te voorzien van informatie op maat, en de resultaten in de vragen gebruiken als aanknopingspunt voor verbeteracties.
Zoeken in het landelijk dashboard
Het landelijke PEM-dashboard is zo ingericht dat het de ervaring van de patiënt tijdens de volledige patiëntreis in kaart brengt. Vanaf het eerste contact met de zorginstelling tot en met ontslag. Zijn er afwijkingen, of fluctuaties in de resultaten, dan biedt dat aanleiding voor verdiepend onderzoek. Ook de open antwoorden die patiënten geven, bieden een goed inzicht in de achtergrond van positieve of minder positieve ervaringen. Een nieuwe ontwikkelde slimme tool met text mining op basis van AI, maakt dat gebruikers van het dashboard hier nog beter in kunnen zoeken en filteren.
Benieuwd naar de PEM?
Maak je als ziekenhuis nog geen gebruik van de PEM, en heb je hier mogelijk interesse in? Neem dan vrijblijvend contact op met de NVZ voor meer informatie. Benieuwd naar de resultaten van de PEM? De rapportcijfers die patiënten geven, staan op de website Ziekenhuischeck. De ervaringen van patiënten in revalidatie-instellingen staan op de website Revalidatiecheck.