Toegankelijkheid van zorg: capaciteitsmanagement maakt het verschil

Nieuws

Goede toegankelijke zorg is gebaat bij een goede planning en inzicht in capaciteit. Hoeveel patiënten komen naar het ziekenhuis en met welke aandoening? Welke zorg hebben deze patiënten nodig en wie kan deze zorg het beste bieden? Waar gaat de patiënt naartoe na ontslag? Het zijn vragen waar capaciteitsmanagement het antwoord op kan geven.

Capaciteitsmanagement 6 okt '23

Capaciteitsmanagement houdt in dat de beschikbare capaciteit aan personeel en ruimtes zo efficiënt mogelijk wordt benut en gepland, met als doel een optimale ‘flow’ van instroom, doorstroom en uitstroom. Dankzij capaciteitsmanagement kan het ziekenhuis op voorhand eventuele knelpunten in zorgstromen ontdekken. Het is daardoor mogelijk om tijdig andere oplossingen te vinden.

Wachtlijsten slinken

Op vrijdag 6 oktober was er een themaochtend over dit onderwerp, georganiseerd door de NVZ en NFU. Zo’n 80 deelnemers uit ziekenhuizen en umc’s uit het hele land waren aanwezig om zich te laten inspireren door praktijkverhalen over capaciteitsmanagement in de umc’s en de ziekenhuizen.
De eerste sprekers waren Esther Peters, directeur integraal capaciteitsmanagement en Nol Visschers, manager ICM, beiden van Maastricht UMC+. Patiënten hoeven minder lang op een ingreep te wachten dan voorheen. Het ziekenhuis ziet de wachtlijsten slinken. Én het lukt ze om meer patiënten in dezelfde tijd te helpen!
Daarna was er een bijdrage van Marcel de Jong, medeoprichter van Hello!Planner, aanbieder in zorgopleidingen. Deelnemers gingen vervolgens met elkaar in debat over ‘hoe nu verder met capaciteitsmanagement’ en dat leverde boeiende en leerzame inzichten op.

Wat de NVZ betreft is en blijft capaciteitsmanagement hard nodig om de beschikbare capaciteit in ziekenhuizen efficiënt en effectief te gebruiken. Het draagt bij aan toegankelijkheid van de zorg. Al enkele jaren biedt de NVZ een masterclass capaciteitsmanagement aan.