'Leren transformeren, bouwen aan impact'

Nieuws

Het congres 'Leren transformeren, bouwen aan impact' van het b-learning platform bracht op 11 juni een zaal vol HR-specialisten en opleidingsadviseurs bij elkaar. Zij dompelden zich onder in een uitdagend programma met workshops en plenaire sprekers rond het thema ‘leren transformeren’. Binnen opleiden en onderwijs in de zorg zijn grote veranderingen gaande en als opleider wil je daarin meegaan! 

De lezingen gingen over AI en opleiden, inclusie en diversiteit en opleiden in de zorgtransitie.

B-learning congres 11 juni 2024

Hoe kan AI jouw vakgenoot zijn?

Marcel de Leeuwe

Spreker Marcel de Leeuwe, kritisch onderwijskundige en onafhankelijk e-learning expert, is heel duidelijk: bij AI gaat het niet om techniek! De angst dat AI het werk van opleiders gaat vervangen is niet terecht. Het verschil zal gaan zitten tussen opleiders die wél met AI werken, en zij die het niet doen. AI werkt alleen als de kwaliteit uitmuntend is. Zelf krijgt hij buikpijn van tools die e-learnings maken door zelf een stapel syllabi te mixen. Via mentimeter ging hij in gesprek met de zaal. Bij de deelnemers leefden vragen over het veilig gebruik van AI, hoe je AI kunt inzetten bij het opleiden en op welk niveau. Met een demonstratie maakte Marcel de Leeuwe inzichtelijk hoe ChatGPT ‘live’ kan helpen bij het bedenken van een verpleegkundige opdracht, bijvoorbeeld over veilig medicatie toedienen. Daarnaast liet hij diverse andere toepassingen zien, zoals het beoordelen van een werkstuk, het samenvatten van een video of het vergelijken van twee video’s, het vertalen van lesmodules of het ontwerpen van vragen. “Start bij je vakmanschap en laat de technologie voor je werken”, was zijn advies. “Experimenteer, leer, bespreek het met je collega’s, bekritiseer, verbeter en integreer AI in je werk.

Diversiteit en sabotagegedrag

Mireille Olliveira

Trainer/spreker Mireille Ollivieira nam de zaal op beeldende wijze mee in het begrip ‘ranking’, oftewel macht. Die is er in allerlei soorten: sociaal, psychologisch, spiritueel, magisch óf streetpower rank. “Herken de signalen van ranking”, was haar motto en ontdek wanneer iemand ‘high rank’ of ‘low rank’ gedrag vertoont. Wat geeft een persoon ‘rank’ in een zorgorganisatie? Vaak is dat: man zijn, wit zijn, een uniform dragen. Voor goede besluitvorming zijn álle stemmen nodig, ook van degenen met ‘low rank’. Wie besluiten neemt zonder hen te raadplegen, kan rekenen op sabotagegedrag. Dat is alles wat in de onderstroom van de organisatie speelt: van het maken van cynische grapjes tot uiteindelijk het vertrekken uit de organisatie. Een medewerker die alle veranderingen stilzwijgend aanziet en ondergaat, vertoont ook sabotagegedrag: die is ‘innerlijk gepensioneerd’. Wat valt hiertegen te doen? “Zie je eigen sabotagegedrag onder ogen, zodat je het ook bij een ander kunt zien. Neem alle stemmen serieus en wees nieuwsgierig naar het waaróm van andere meningen.”

Zorgtransitie vereist veranderkundige kennis

Jan Kremer

Hebben we in de gezondheidszorg te maken met een personeelstekort? De derde spreker Jan Kremer bracht een andere dimensie aan: je kunt het ook zien als een belofte-overschot op de tragiek van het mensenleven. Hij heeft zich in zijn functies bij de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving en het Zorginstituut verdiept in de waarde van gezondheid en het zorgstelsel. Daarover bracht hij interessante vraagstukken te berde: wat verstaan we onder kwaliteit van zorg, hoe gewoon is het om elkaar thuis te helpen, moet alles wat kan? Passende zorg is het hart van de zorgtransitie, aldus Jan Kremer. Hij onderbouwde dat met voorbeelden: lokaal uit het dorp Austerlitz en regionaal de samenwerking in Amsterdam ‘Beter Samen in Noord’. Voor opleiders betekent deze zorgtransitie dat zorgprofessionals naast vakkennis ook veranderkundige kennis moeten aanleren. “Innovatie is de essentie van professionals. Leer mensen om te veranderen!”

Tijdens de workshops was er aandacht voor onderwerpen als hoe generaties leren, design thinking, online gesprekssimulaties, GenZ en digivaardigheden.

Meer informatie

Het B-learningplatform is een initiatief van ziekenhuizen en revalidatiecentra, ondersteund door de NVZ.  Heb je nog vragen of wil je meer weten? Mail naar kwaliteitsimpuls@nvz-ziekenhuizen.nl.

Ga naar de eventsite