Bekijk NVZ-jaaroverzicht 2022

Nieuws

Werk maken van de zorg in Nederland. Dat is waar de NVZ dagelijks voor staat. We werken hierbij nauw samen met andere zorgorganisaties, overheden en sociale netwerken. Wat gebeurde er in 2022 en wat deed de NVZ voor haar leden? In dit jaaroverzicht zetten we enkele belangrijke highlights per strategisch thema op een rij.

Ziekenhuisgang verpleegkundigen

Juiste zorg op de juiste plek

In september 2022 zette de NVZ haar handtekening onder het Integraal Zorgakkoord (IZa), met afspraken over passende zorg, behoud van medewerkers en meer samenwerking. Een belangrijke mijlpaal. Randvoorwaarden voor het laten slagen van dit akkoord volgens de NVZ? Dat zorgaanbieders financieel gezond blijven, in staat worden gesteld te investeren en dat alle betrokken partijen met elkaar aan de slag gaan.

JuMP, het NVZ-programma over juiste zorg op de juiste plek, en ziekenhuis Bravis ontwikkelden samen met regiopartners en patiënten een maatschappelijke businesscase voor hemodialyse thuis. Met als doel: beter zicht krijgen op de kosten en baten.

• Webinars, masterclasses en een leergang over juiste zorg op de juiste plek

JuMP organiseerde samen met Actiz en InEen inspirerende webinars over juiste zorg op de juiste plek. Programmamanagers, projectleiders, netwerkcoördinatoren en ketenregisseurs gingen de schoolbanken in tijdens de succesvolle leergang JuMP Ahead. En speciaal voor bestuurders organiseerde JuMP een masterclassreeks.

• NVZ ondersteunt leden bij rookvrij worden

In 2025 moet de zorg volledig rookvrij zijn. In de NVZ-publicatie 'De zorg rookvrij - Frisse ambities in een weerbarstige praktijk' en een podcastreeks delen verschillende betrokkenen hun visie over wat dit betekent. Tijdens een netwerkdiner gingen ziekenhuisbestuurders en bestuurders van brancheverenigingen in de zorg in discussie over stellingen rondom rookvrije zorg.

Waardevolle zorg

Steeds meer ziekenhuizen en categorale instellingen werken structureel aan samen beslissen. Dat blijkt uit de scan Waardegedreven zorg die de NVZ in 2022 onder haar leden uitzette.

Om meer inzicht creëren in uitkomsten van zorg die er voor de patiënt écht toe doen, ontwikkelde het programma Uitkomstgerichte zorg de monitor Veranderaanpak Uitkomstgerichte Zorg. Op Kennisplatform Uitkomstgerichte zorg staan inmiddels bijna 50 praktijkvoorbeelden. En het programma organiseerde in 2022 inspirerende congressen: Samen beslissen in de praktijk en Uitkomstgerichte zorg, blijvend in beweging.

De website Ziekenhuischeck werd in 2022 uitgebreid met nieuwe informatie. Naast actuele wachttijden en kwaliteitscijfers, deelt een aantal ziekenhuizen nu ook informatie over samen beslissen, digitale zorg en rapportcijfers van patiënten. Deze rapportcijfers komen uit de Patiëntervaringsmonitor (PEM) die ziekenhuizen en umc's inzetten.

Digitale zorg

Het ViPP-programma behaalde in 2022 een belangrijke deadline: 70% van de ziekenhuizen, categorale instellingen en klinieken is klaar om gegevens aan patiënten beschikbaar te stellen via een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Tijdens de VIPPtathon zetten deelnemers grote ontwikkelstappen richting de uitwisseling van patiëntgegevens naar PGO’s.

In 2021 vonden meer consulten thuis plaats. Bijvoorbeeld via de telefoon, beeldbellen of via telemonitoring. NVZ-programma Digitale zorg ontwikkelde het Praktijkplan Beeldbellen om te helpen bij de implementatie. De NVZ ontwikkelde met het Albert Schweitzer ziekenhuis een film over het belang van goede digitale zorg.

Het publiek laten kennismaken met de mogelijkheden en de voordelen van digitale zorg. Dat was het doel van de campagne ‘Thuis kan het ook’.

Innovatief werkgeverschap

In april ging het Landelijk Actieplan Zeggenschap  van start: een plan om de professionele zeggenschap van zorgprofessionals te verbeteren en de veerkracht te versterken. De NVZ is 1 van de initiatiefnemers.

De subsidieregeling Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg (KiPZ) wordt in ieder geval met 1 jaar verlengd, tot 1 januari 2024. In september organiseerden de NVZ en een aantal ziekenhuizen een werkbezoek over de KiPZ. Ze toonden daar aan het ministerie van VWS het belang, de impact én de knelpunten van de subsidieregeling.

• Congressen en andere bijeenkomsten: eindelijk weer fysiek bij elkaar

Het afgelopen jaar was het weer mogelijk: fysiek bij elkaar komen om ervaringen en kennis te delen. Ook de digitale bijeenkomsten hielden we in stand.

Passende bekostiging

Met de ondertekening van de Green Deal 3.0 onderstreept de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) de urgentie om blijvend in te zetten op verduurzaming.

90 procent van de ziekenhuizen dreigt in 2023 in de rode cijfers te belanden, blijkt uit onderzoek. De oorzaak: een explosieve kostenstijging op het gebied van personeel, energie en inflatie. De NVZ roept het ministerie van VWS en zorgverzekeraars op om dit doemscenario te voorkomen.

• NVZ spreekt COVID-regeling af voor 2022 en 2023

NVZ, NFU en ZN bereikten in april overeenstemming over het compensatiemechanisme voor productie-uitval door corona in 2022. In de zomer volgden aanvullende afspraken over 2023. Doel is de financiële risico’s als gevolg van corona hanteerbaar maken voor umc’s en algemene ziekenhuizen, waardoor ziekenhuizen en zorgverzekeraars kunnen focussen op het maken van individuele afspraken over de zorg in 2023.

En verder….

Hoe voeren we het Integraal Zorgakkoord uit? Die vraag stond centraal tijdens het NVZ-ledencongres afgelopen najaar, waarbij ook minister Kuipers (VWS) aanwezig was. NVZ-voorzitter Ad Melkert praatte verder in de nieuwsrubriek Vergezicht over transparant opereren in plaats van mededingingswetgeving.

De NVZ organiseerde met Actiz de #Zogeprikt-campagne. Met als doel om corona- en griepvaccinaties op een positieve wijze bij zorgprofessionals onder de aandacht te brengen.

De NVZ riep in aanloop naar het Tweede Kamer-debat over acute zorg op 9 december op om de acute zorg dicht bij de patiënt in de regio te behouden. De afspraken in het IZA moeten hierbij leidend zijn, en samenwerking en maatwerk in de regio staan voorop.

• Nieuw kantoor, nieuwe huisstijl, nieuwe website, nieuwe directeur…

In maart 2022 verhuisde de NVZ naar een nieuw pand aan de Winthontlaan 1 in Utrecht. Ook introduceerde de NVZ een aangepaste huisstijl en een nieuwe website, waarop de nieuwe NVZ-film ‘NVZ: Goede zorg doe je samen’ te bewonderen is. Het NVZ-bestuur benoemde een nieuwe directeur: Veronique Esman. Bleef er ook wat bij het oude? Ja! Op 6 juli werd voorzitter Ad Melkert door de NVZ-leden herbenoemd voor een termijn van 4 jaar.