The Chief Learning Officer is here to stay

22-11-2017

Vragen?

Niels Oerlemans
Senior beleidsadviseur Arbeid & Opleiding

Blijf op de hoogte

In Orlando, Florida bezocht Niels Oerlemans – senior beleidsadviseur bij de NVZ - eind oktober Eliot Masie’s Learning 2017, samen met 15 opleidingsfunctionarissen uit de Nederlandse ziekenhuizen. Learning 2017 is een groot meerdaags congres met zo’n 2000 Chief Learning Officers (CLO) van bedrijven/instellingen van over de hele wereld. Naast CEO en CFO is er nu dus ook de CLO. Want als één ding duidelijk wordt, dan is het wel dat permanent leren in organisaties niet meer is weg te denken. In dit blogbericht van Niels, leest u zijn ervaringen.

Gelukkig ontstaan er ook steeds meer mogelijkheden om het leren op de werkplek mogelijk te maken: 
  • Performance Support;
  • Augmented Reality;
  • Virtual Reality;
  • Artificial Intelligence;
  • Machine Learning;
  • micro-leren;
  • sociaal leren, etc. 
Wat dat betreft voelde het congres als een nieuwe legodoos met Sinterklaas, oneindig veel mogelijkheden om mee aan de slag te gaan. 
 

What do learners want?

De opper CLO, Eliot Masie, drijvende kracht achter dit jaarlijkse mega-event, hield ons in een exclusieve sessie voor de Nederlandse delegatie 3 wijze lessen voor. ‘Learners’ (wij allemaal dus) willen: 
  1. korte en gerichte inhoud, want we hebben geen tijd voor uitgebreide programma’s en overbodige informatie;
  2. niet uit het hoofd leren, maar het vertrouwen dat we het kunnen vinden als we het nodig hebben, en;
  3. ‘vallen en opstaan’, iets wat we sinds onze jeugd hebben afgeleerd, en wat het leren uitdagend en leuk maakt. 
Vaak zijn onze leerinterventies gericht op het individu, terwijl mensen elkaar graag willen helpen.
 
Eliot stelt: ‘Learners are driving the change’. De leerafdelingen zullen alle zeilen bij moeten zetten om de verandering bij te houden. Hij wijst daarbij ook naar teamleren en sociaal leren waarbij niet het individu, maar het team wordt uitgedaagd om te leren en elkaar daarbij te helpen. Vaak zijn onze leerinterventies gericht op het individu, terwijl mensen elkaar graag willen helpen.
 

Performance support: hoe doe je dat in de praktijk?

Tijdens een ontbijtsessie met CLO Molly Petroff van het Saint Vincent Hospital in Pennsylvania, kregen we praktische tips over hoe zij Performance support in haar ziekenhuis heeft ingevoerd. Molly vertelde hoe ze in 2009 voor het eerst kennismaakte met Performance Support. Ze wist onmiddellijk dat dit iets was om in te voeren in het ziekenhuis. Het project om mee te starten diende zich al snel aan. Tijdens een bezoek van de inspectie was er een aantal veiligheidsissues aan het licht gekomen. Dit ondanks het feit dat er jaarlijks getraind werd en de protocollen op alle afdelingen stonden. Ze gingen aan de slag om voor veiligheid een performance support-systeem in te richten. Hierdoor kon de trainingstijd flink worden teruggebracht en kunnen de professionals de informatie snel vinden tijdens hun dagelijkse werk. Inmiddels heeft het Saint Vincent Hospital voor meerdere onderwerpen performance support ingericht en is de inspectie lovend over de resultaten.
 
Sinds het symposium ‘Verpleegkundigen leren op de werkplek’, dat de NVZ in juni 2017 organiseerde, begint Performance support ook bij de Nederlandse ziekenhuizen steeds meer voet aan de grond te krijgen. 
 

Social learning

De lessen van Julian Stodd waren voor mij persoonlijk hoogtepunten van het congres. Zijn boek ‘The Social Leadership Handbook’ vind ik een aanrader. Net als Eliot hield hij op de zondag voor de start van het congres een presentatie voor de Nederlandse delegatie. In een hoog tempo en bloemrijk Brits Engels, stortte hij een grote hoeveelheid kennis over ons uit. Gelukkig kon ik later tijdens het congres nog een paar sessies van hem volgen. 
 
Julian Stodd: ‘Deze tijd vraagt om ‘social leaders’, die hun autoriteit verdienen op basis van wat de groep hen gunt. Zij kunnen de onzichtbare wijsheid in organisaties mobiliseren.’
 
Hij schetst de twee kanten van een organisatie. Enerzijds de formele kant, bestaande uit de hiërarchie, regels, protocollen enzovoorts. Aan de andere kant de sociale kant en het netwerk van een organisatie. Het netwerk en de sociale kant worden steeds belangrijker en winnen aan kracht door de technologie die mensen ter beschikking hebben gekregen. Deze tijd vraagt om ‘social leaders’ die hun autoriteit verdienen op basis van wat de groep hen gunt. Deze leiders kunnen de onzichtbare wijsheid die in de organisaties zit mobiliseren.
 

Michelle Obama

Vast onderdeel van Learning zijn de dialogen die Eliot voert met gasten op het grote podium. Vaak gaat het over storytelling. ‘Tell me, what is your story about learning?, is dan een van zijn vragen. Dit jaar had hij twee bijzondere gasten die meester zijn in storytelling. John Lithgow en Michelle Obama. 
Van een acteur als John Lithgow mag je wel verwachten dat hij een bedreven verhalenverteller is en dat demonstreerde hij ook in een prachtige monoloog. 
 
Michelle Obama bezorgde de zaal kippenvelmomenten. Over haar bestaan als First lady: ‘The job is too hard to learn on the job’.
 
Michelle Obama bezorgde de zaal kippenvelmomenten. Ze vertelde hoe in haar jeugd verhalen een belangrijke rol hebben gespeeld. Haar ouders hadden weinig geld maar haar vader kon prachtige verhalen vertellen. Dus het is wel duidelijk van wie ze dat heeft. Over haar bestaan als First lady zei  ze: ‘The job is too hard to learn on the job’ en ‘It reveals who you are’. Haar passie voor kinderen en zwakkeren in de samenleving ontroerden de zaal. Ze stelt dat de kloof tussen armen en rijken in de samenleving steeds groter wordt waardoor kinderen uit arme gezinnen geen toegang hebben tot technologie en niet meer mee kunnen komen. De zaal is het met haar eens en beloont ‘We can’t afford to leave our kids behind’ met een groot applaus.
 

Retour via Atlanta

Na het congres was het tijd voor het tweede deel van het programma en waren we te gast op de jaarlijkse ontmoeting van Georgia Learns, een netwerk van CLO’s uit bedrijven in Georgia.
Daar mochten we in de keuken kijken bij Home Depot, de Gamma/Karwei/Praxis van de Verenigde Staten met 2200 winkels. Jaarlijks in het voorjaar beginnen daar 100.000 nieuwe medewerkers. Ga er maar aanstaan om zoveel mensen te leren wat ze moeten weten over het bedrijf, veiligheid, producten, dienstverlening en systemen. CLO Thomas Spahn vergeleek het met het drinken aan een brandslang. Hoewel er een tijdsperiode van 6 maanden stond voor alle modules, laten de meeste shopmanagers de nieuwe medewerkers binnen 3 weken alle e-learningmodules doorlopen. Waarschijnlijk met weinig rendement want wanneer de kennis echt nodig is, is deze weer weggezakt. Dit heeft ze ertoe gebracht om een app te ontwikkelen waarmee medewerkers snel informatie kunnen opzoeken. Niet alleen de medewerkers vinden de app zeer handig, maar ook de klanten vinden het interessant. Weer een prachtig voorbeeld van Performance Support.
 

Shepherd Center

Op de laatste dag van onze reis bezochten wij het Shepherd Center en Delta Airlines. Het Shepherd Center is een categoraal ziekenhuis voor aandoeningen van de hersenen en ruggenmerg. CEO Sarah Morrissen geeft ons een inkijkje in de uitdagingen waarvoor zij staan. Het Shepherd Center heeft een bovenregionale functie en patiënten komen van Georgia en andere staten. Het werven van medisch en verpleegkundig personeel is echt een uitdaging. Binnen het verpleegkundig personeel is veel verloop. Een snelle rekensom leert dat het verloop twee keer zo hoog is als in Nederland. De grote vraag is echter wat gaat er gebeuren met de bekostigingssystematiek. Sinds de verkiezing van president Trump, verkeren ziekenhuizen in grote onzekerheid hoe zij in de toekomst aan hun geld moeten komen. Sarah houdt moed en zegt dat er wel een oplossing zal komen, maar de onzekerheid is vervelend. 
 

Fundraising

In ieder geval is één ding heel anders dan in Nederland. Ze zijn al jaren gewend om veel geld op te halen via fundraising. Voor dit jaar staat de target op 12 miljoen dollar en die gaan ze waarschijnlijk halen. Dit kennen wij in Nederland nog niet, dat instellingen een deel van hun budget via fundraising binnen moeten halen. 
Voor het Shepherd Center is het leren over de grenzen van de organisatie heen een bijzondere uitdaging. Patiënten worden zo snel mogelijk weer overgeplaatst naar ziekenhuizen in hun eigen omgeving. Het Shepherd Center probeert ervoor te zorgen dat de behandeling daar volgens dezelfde normen en protocollen wordt voortgezet. Daarom verzorgen ze trainingsprogramma’s voor de professionals in andere ziekenhuizen.
 

Enthousiast

Terug in Nederland is iedereen enthousiast om met de nieuwe kennis en inzichten aan de slag te gaan. Door de KiPZ kunnen de ziekenhuizen op innovatieve manieren investeren in Continuing Professional Development. We spreken af om daarbij samen te werken.
 
Volgend jaar is weer een Learning congres in Orlando. Misschien dat dan andere belangstellenden zich willen laten besmetten met het virus, want leren en innoveren is leuk! 
 

Belangstelling?

Als u belangstelling heeft, stuur me een e-mail.
 
Niels Oerlemans
 
Senior beleidsadviseur 
 
Nederlands Vereniging van Ziekenhuizen