Ziekenhuizen zetten in op innovatief opleiden

08-04-2019

Vragen?

Petri Benschop
redacteur

Blijf op de hoogte

Leren en opleiden gebeurt allang niet meer alleen in klaslokalen. Ook ziekenhuizen omarmen innovatieve manieren om hun personeel bij te scholen. Opleiden kan sneller en beter dankzij de inzet van technologie en het bieden van maatwerk, is het idee. Maar leren moet vooral leuk zijn, zo bleek op 2 april tijdens het Next Learning-congres in Den Bosch.

Het nieuwe leren

Het congres draaide om het nieuwe leren en hoe (zorg)organisaties hier al mee aan het experimenteren zijn. Ze moeten wel, want de lerende professional van nu heeft heel andere behoeften dan die van een aantal jaar geleden. Adaptief en persoonlijk leren is het nieuwe adagium. “Vertel niet wat ik al weet of kan opzoeken”, zo verwoordt Jennie den Besten, hoofd van de St Jansdal Academie, de huidige leerbehoeften. “Bied maatwerk in snelle, hapklare brokken. En bied het aan op het moment dat het nodig is.”

Serious game

Ziekenhuis St Jansdal zet technologie in om het leren leuk te maken én om maatwerk te kunnen bieden. Medewerkers kunnen gebruikmaken van interactieve video’s om zich in bepaalde vaardigheden te bekwamen, bijvoorbeeld in de omgang met hoog-risicoapparatuur. Ook de Academie van het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) Ziekenhuis is druk bezig met ‘nieuwe’ leervormen, ingegeven door de uitdaging om in kortere tijd meer en sneller mensen op te leiden, met minder budget. Een voorbeeld dat tijdens het Next Learning-congres aan bod kwam, is de introductie van een serious game voor nieuwe medewerkers van het ziekenhuis. Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) pioniert eveneens met innovatieve leervormen, zoals escape rooms en video coaching. Om de inzet van leertechnologie tot een succes te maken is het volgens het ziekenhuis belangrijk aandacht te besteden aan het implementatieproces.

NVZ-kennisnet

Leden van de werkgroep KiPZ kunnen het gehele artikel lezen op NVZ-Kennisnet.