Workshops

 

Workshop

Titel

Inhoud

Sprekers

A

Winst in wisselwerking

Patiënten die uitslagen en medische gegevens online kunnen inzien. Is dat een voordeel of juist niet? Wat gaat goed en waar loop je tegen aan?

Hoe zit dat met veiligheid en gegevens? Maar ook hoe maak je de gegevens zichtbaar en wie zorgt voor de juiste communicatie dat in het dossier staat?

Ralph Van Disseldorp, directeur Marketing & Communicatie bij UMC Utrecht

B

Het regent vergelijkingslijstjes:

Hoe geven we samen inzicht in de beste zorg voor de patiënt?

De ‘vergelijkingslijstjes’ komen als een ‘stortbui’ over je heen als communicatieprofessional in het ziekenhuis: de beste ziekenhuizen volgens Elsevier, de AD ziekenhuis top 100 en natuurlijk alle belangenorganisaties en zorgverzekeraars met ‘hun lijstjes’ en ‘keurmerken’.

Ondertussen wordt de patiënt onzekerder, angstiger maar ook mondiger. Is mijn dokter wel goed genoeg? En wat kost die behandeling nu eigenlijk? Bereiken we met de vele lijstjes de openheid die we allemaal willen? En levert het de beste zorg op voor de patiënt? Samen in debat op zoek naar zingeving van de vergelijkingslijstjes en vooral op zoek naar nieuwe inzichten!

Lieke Boonen, senior projectleider projectbureau Zorg en Inge van den Heuvel, senior communicatieadviseur bij CZ

C

KiPZ is een kans!

 

(De Kwaliteitsimpuls (KiPZ) is de subsidieregeling die ziekenhuizen in de gelegenheid stelt hun personeel klaar te maken voor 2020. Ieder ziekenhuis in Nederland doet aan deze regeling mee.)

Bij transparantie over kwaliteit denk je vaak in cijfers: wat is de score van jouw ziekenhuis op verschillende kwaliteitsindicatoren? Maar de Kwaliteitsimpuls , die ook wel KiPZ heet, biedt een kans om transparant te zijn over het hóé: hoe investeert jouw ziekenhuis in de kwaliteit van zijn eigen mensen – en daarmee in die van de zorg?

Robert van Putten, senior communicatieadviseur Deventer Ziekenhuis en Liesbeth van der Heijden, senior communicatieadviseur NVZ

D

Issuesmanagement, voorkom crises, beheers issues

In korte tijd geven we je een introductie in issuesmanagement: een methode om medewerkers in jouw organisatie te leren hoe zij structureel het maatschappelijk debat over issues met grote impact voor jouw organisatie in de gewenste richting kunnen beïnvloeden.

We vragen ons bijvoorbeeld af of ziekenhuizen wel voorbereid waren op issues zoals de ophef over foutieve declaraties of dure geneesmiddelen, en hoe ze daarmee omgegaan zijn. Wil je weten hoe je effectief kunt omgaan met de issues die op jouw ziekenhuis afkomen, schuif dan aan bij deze workshop over issuesmanagement. 

Robbert Smet, senior adviseur public affairs NVZ en Willem van den Oetelaar, strategisch communicatieadviseur