Parallelsessies deel 2

Vormgeven aan een toekomstgerichte organisatie

Parallelsessie a: De volgende stap in klantgerichtheid: IKEA inspireert

Eigen regie voor de patiënt, de patiënt centraal en kanteling van vraag en aanbod: allemaal termen die het begrip klantgerichtheid duiden. Niet veel nieuws, zo lijkt op het eerste gezicht. Totdat klantgerichtheid bij ziekenhuizen wordt ingevuld vanuit de filosofie van IKEA. Dat kan niets anders betekenen dan ‘handen uit de mouwen’. Dat geldt voor de patiënt, want die regisseert zijn eigen zorgproces, maar ook voor de arts die dat ondersteunt en faciliteert. En niet in de laatste plaats ook voor de ziekenhuisbestuurder. In die uitdaging neemt Jacqueline Fackeldey – klantropoloog, ‘wakkerschudder’ enexpert op het gebied van klantgedrag, klantgerichtheid en klantbeleving – u mee.

Jacqueline Fackeldey

Parallelsessie b: Eigen kracht als sleutel voor succes: de les van DSM

Wat is de manier waarop wij waarde kunnen creëren, gezien onze klantwensen en onze sterkten en zwakten? Paul Rulkens (DSM) is expert als het gaat om het bereiken van professionele en organisatorische doelen op de meest snelle, eenvoudige en elegante manier. Momenteel is hij verantwoordelijk voor het neerzetten van een high performance organisatie binnen DSM. Paul gaat in op het merkwaardige fenomeen van Strategic Quitting: een zeer praktische, wonderlijk effectieve en bijna tegendraadse strategie om de meest succesvolle personen, teams en organisaties nog succesvoller te maken.
 

Paul Rulkens

Parallelsessie c: Focus en wendbaarheid door een vaste kern en flexibele schil

Een bedrijfsmodel met succes te laten werken vraagt om de doorvertaling van visie naar consistente keuzes in de manier van organiseren. Welk portfolio bied ik aan? Welke middelen en activiteiten zijn hiervoor nodig? Wat doe ik zelf, wat besteed ik uit en wat doe ik in samenwerking met anderen? Jeroen Kemperman, auteur van Briljante Businessmodellen en senior manager voor SPIL (Strategie, Programma’s, Investeringen en Lessen) bij Achmea, neemt u mee in de haarscherpe keuzes die ziekenhuizen in binnen- en buitenland hebben gemaakt, waaronder de Indiase Aravind Eye en Narayana Hrudayalaya ziekenhuizen. Met eigen ogen heeft hij gezien hoe bedrijfsmodellen optimaal worden benut, om de ziekenhuizen in Nederland van deze lessen te laten profiteren.

 

Jeroen Kemperman

Parallelsessie d: Creatieve verdienmodellen

Ondernemerschap vraagt creativiteit en lef: nieuwe ideeën, nieuwe producten of diensten, nieuwe markten. Succesvolle ondernemers weten innovaties om te zetten in robuuste verdienmodellen. Deelnemers aan deze sessie krijgen een kijkje in de keuken van een doorgewinterde ondernemer. Michiel Muller is een specialist in ondernemerschap, innovatie, daadkracht en het openbreken van markten. Hij bouwde op jonge leeftijd de benzineketen Tango uit tot een internationaal succes. Over zijn ondernemerschap schreef hij het boek ‘Ervaringen van een serial entrepreneur’. Michiel Muller