Themasessies ronde 1

1a. Medisch Teamwork. Multidisciplinaire teamtraining op niet-technische vaardigheden: modeverschijnsel of noodzaak?
 

Erica Overeem, MSc, manager leerhuis Gelre Ziekenhuis heeft in 2007 haar master onderwijskunde gehaald. Zij is werkzaam in het Gelre Ziekenhuis, waar zij begon als beleidsmedewerker medische opleidingen. Sinds 2012 is Erica werkzaam als manager leerhuis en sinds 2015 tevens manager bureau patiëntveiligheid & zorgkwaliteit.

 

 


 


1b. Zelf een webapp maken.

In deze praktische workshop leer je om op eenvoudige wijze een webapp te maken.

 

Cas Paauwe, docent Verpleegkunde, Gelre Ziekenhuis is ooit gestart als verpleegkundige. Dankzij een ICT-knobbel heeft hij de digitale didactiek het ziekenhuis in gekregen. Nu is hij volop bezig in de procesontwikkeling van het LMS en E-learning modules.

 

 

 



1c. Screencasten van een EPD.

In deze workshop leer je hoe je een screenrecording moet maken. De volgende punten komen aan bod:

  • Welke lessen hebben wij geleerd uit het maken van rond de 300 screenrecordings voor 2000 medewerkers?
  • Waar moet je rekening mee houden?
  • Welke materialen gebruik je voor een screenrecording?
  • Hoe kun je morgen aan de slag?

 

Corinda Baaij, Opleidingsadviseur Epic, Kennemer Gasthuis is  HBO Verpleegkundige en sinds juni 2014 werkzaam bij Epic in het Spaarne Gasthuis in de functie van Opleidingsadviseur. Door middel van een interne scholing heeft zij zich ontwikkeld in het bouwen van e-learning en het opzetten en geven van klassikale trainingen. Samen met drie collega’s heeft zij inmiddels 150 e-learningmodules voor EPIC gebouwd voor 2000 medewerkers in acht maanden tijd. Momenteel is Corinda bezig met het evalueren van de huidige trainingsstrategie, het optimaliseren van het huidige materiaal en het voorbereiden van de trainingen voor de Upgrade van het systeem in het najaar.      

 

 

 

 


1d. Blended leren in de praktijk. Hoe verleid je medewerkers tot leren met behulp van digitale mogelijkheden? (VOL)

Op de afdeling is een map voor je bezorgd en je bladert er doorheen. Je moet in een lijst aanvinken wat je al kunt en wat je wilt gaan leren. Hoe kan ik dat nu al weten? Dat kan ook anders! In het Deventer ziekenhuis is de cursus 'Werkbegeleiding geven' in een ander jasje gestoken. Naast F2F bijeenkomsten leren de deelnemers online met en van elkaar. Zijn ze daar klaar voor? Waar hou je als ontwerper rekening mee met het inrichten van de omgeving? Nieuwsgierig geworden? We verleiden je graag tot een kijkje in DZWijzer (in Moodle) en delen tijdens de workshop onze ervaringen, worstelingen en toekomstplannen!

 

Coby Veenstra, opleidingsadviseur Deventer Ziekenhuis is sinds 2005 betrokken bij het B-Learning Platform. Vanaf 2008 is het Deventer Ziekenhuis actief met het inzetten van digitaal leren. Na een periode van vooral veel aanbod van digitale trainingen en toetsen (geregisseerd leren), ligt  de aandacht nu vooral op het faciliteren van leren en de intrinsieke factor dat leren en ontwikkelen noodzakelijk is om goede zorg te kunnen verlenen.

 

 

 

Henriët Arends werkt sinds 2010 als opleidingsadviseur bij Teaching Hospital Deventer. Eén van de aandachtsgebieden die in toenemende mate aandacht vraagt, is het veranderende leren en hoe we ons daar op voorbereiden. Online leren lijkt in één adem genoemd te worden als middel. Hierdoor en mede vanuit persoonlijke interesse volgde Henriët in 2015 de leergang ‘Leren en veranderen met nieuwe media’. Eén van de producten is het omzetten van de cursus 'Werkbegeleiding geven'  naar de digitale leeromgeving van het Deventer Ziekenhuis.

 

 

 

 

 


 

1e. Beeldend trainen, leren op de werkplek.

Beeldend Trainen is een aansprekende en praktijkgerichte leerinterventie op de werkplek. Het is een unieke applicatie op een multi-touch beeldtafel waarmee praktijkvideo’s op allerlei onderwerpen geanalyseerd kunnen worden. Deelnemers selecteren in groepjes beelden in de video waarover zij samen een betekenisvolle dialoog aangaan om te bepalen welke beelden zij het meest belangrijk vinden.

 

Rens van den Berg, Commercieel directeur & mede eigenaar CSS Breda studeerde bedrijfscommunicatie in Tilburg en ging daarna werken bij een digitaal marketingbureau. Op jonge leeftijd kon hij veel vertellen over sociale media aan mensen die een stukje ouder waren. Hij publiceerde via blogs over Digital Natives en Digital Immigrants en kwam via daardoor bij CSS Breda terecht waarvan hij later mede-eigenaar werd. Het overdragen van kennis in combinatie met technologie loopt als een rode draad door de de carrière van Rens heen. Hij weet mensen te inspireren en enthousiasmeren over het nieuwe leren op de werkplek.